08.08.2024

Näin toimii Suomen ensimmäinen sähköinen pitkän matkan linja-auto

Yutong T15E

Suomen linja-autokanta on sähköistynyt merkittävästi viime vuosina. Vuonna 2020 rekisteröitiin 87 sähkölinja-autoa, mutta vuoteen 2023 mennessä määrä kasvoi 653:een. Tämä merkitsee huimaa 650,57% kasvua! Kasvu heijastaa liikenteen sähköistymisen yleistymistä ja siirtymistä kohti ympäristöystävällisempää liikkumista.

Valtaosa uusista sähkölinja-autoista on tähän mennessä mennyt paikallisliikenteen käyttöön, sillä niiden toimintamatka on monesti rajoitettu.

Suomen ensimmäisen sähköturistibussi - Yutong T15E

Teknologian kehittyessä haastajaksi perinteisille dieselbusseille on nousemassa pitkän kantaman sähköturistibussit. Salon Tilausmatkat Oy kertoo kokemuksista Yutong T15E -mallista, joka on Suomen ensimmäinen täyssähköinen linja-auto tässä sarjassa.

Yutong T15E tuo kaivattua muutosta sähköisten turistibussien markkinoille, yhdistäen uusinta tekniikan ja ympäristöystävällisyyttä. 61 paikkainen, 15-metrinen bussi, varustettuna yhdellä kahdella sähkömoottorilla ja 630 600 kWh akulla, tarjoaa jopa 600 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.

Yutong T15E

Yutong T15E ensivaikutelmat

Yutong T15E on vaikuttava näky. Sen moderni muotoilu ja suuret mitat tekevät siitä erottuvan muista busseista. Linja-auto on suunniteltu pitkän matkan kuljetuksiin, ja sen sisätilat ovat laajat ja mukautuvat erilaisiin matkustustarpeisiin.

Salon Tilausmatkat Oy:n liikennöitsijä Tomi Laine kertoo kokemuksiaan ja näkemyksiään sähköbusseista. Hän on ollut pitkään alalla ja tietää, mitä matkustajat arvostavat. Laine kertoo, että Yutong T15E:n ajokokemus on sujuva ja hiljainen. Sähkökäyttöisen bussin etuna on meluttomuus, joka tekee matkustamisesta miellyttävää. Laine kertoo, että matkustajat ovat ihmettelleet miten se toimii niin äänettömästi. Lisäksi bussin 360 kamerajärjestelmä lisää turvallisuutta, erityisesti kaupunkiajossa.

Yutong T15E on pitkä matkabussi, joka on suunniteltu erityisesti turistiliikenteeseen. Bussin pituus on 15 metriä, mikä on rekisteröityjen bussien maksimipituus Suomessa. Tämä tekee siitä tilavan vaihtoehdon suurille ryhmille. Sähköbussin alkukiihdytys on nopeampi, koska vaihteita ei tarvitse vaihtaa. Tämä tekee matkustamisesta sujuvampaa ja mukavampaa. Lisäksi sähköbussin ilmastointi toimii myös pysähdyksissä, toisin kuin dieselbusseissa, joissa ilmastointi on pois päältä auton ollessa sammuksissa, toteaa Laine.

Yutong T15E

Käyttökustannukset

Yutong T15E:n käyttökustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin perinteisillä dieselbusseilla. Jos bussilla ajetaan 100 000 km vuodessa, säästöjä voisi syntyä jopa 50 000 euroa vuodessa, arvioi Laine. Tämä johtuu alhaisista sähkökustannuksista ja vähemmästä huollontarpeesta, sillä sähkömoottorit vaativat vähemmän ylläpitoa kuin dieselmoottorit.

Sähköbussien tulevaisuus Suomessa

Sähköturistibussit, kuten Yutong T15E, ovat alkua sähköisen linja-autoliikenteen lisääntymiselle Suomessa. Laine uskoo, että tulevaisuudessa yhä useammat liikennöitsijät harkitsevat sähköbusseja osana kalustoaan. Yhtenä tärkeänä syynä on ympäristöystävällisyys, mutta myös merkittävät taloudelliset säästöt ja parantunut matkustusmukavuus tekevät sähköbusseista houkuttelevia vaihtoehtoja.

Yutong T15E

Tällä hetkellä Yutong T15E on ainoa Suomessa saatavilla oleva esittelyauto, joka vapautuu myyntiin syksyllä 2024. T sarjan mallistoa saatavilla myös 12, 13 ja 14 metrisenä versiona. Kysyntä sähköbusseille on kasvussa ja sen seurauksena seuraavia päivityksiä tulossa myös seutuliikenneautoihin syksyllä, toteaa Jari-Pekka Karhu, joka edustaa Suomen suurinta sähköbussien toimittaja YES-EU Oy:tä. Suomalaiset liikennöitsijät ovat yhä varovaisia investoimaan uusiin sähköbusseihin, mutta Karhun mukaan tilanne muuttuu nopeasti, kun teknologia kehittyy ja latausinfrastruktuuri paranee.

YES-EU edustaa kiinalaisia Yutong-busseja, joita valmistetaan noin 100 000 vuodessa.

Lisätietoa: https://yes-eu.fi/sahkobussit

Haasteet ja mahdollisuudet sähköbussien käyttöönotossa

Vaikka sähköbusseilla on monia etuja, niiden käyttöönottoon liittyy myös haasteita. Latausinfrastruktuurin puute ja korkeat hankintakustannukset ovat merkittäviä esteitä sähköbusseja harkitseville yrityksille. Laine kuitenkin toteaa, että tulevaisuudessa nämä ongelmat ratkaistaan, ja sähköbusseista tulee yhä suositumpia.

  • Latausinfrastruktuurin kehittäminen
  • Korkeat hankintakustannukset
  • Ympäristöystävällisyys
  • Taloudelliset säästöt

Uuden teknologian omaksuminen vaatii rohkeutta ja investointeja, mutta pitkällä aikavälillä sähköbusseilla on potentiaalia mullistaa matkustajaliikenne Suomessa. Sähköturistibusseilla on mahdollisuus tarjota ekologisempia ja kustannustehokkaampia matkustusratkaisuja.

Yutong T15E on merkittävä askel kohti kestävämpää liikennettä Suomessa. Sen tekniset ominaisuudet, ajomukavuus ja ympäristöystävällisyys tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon perinteisille dieselbusseille. Vaikka haasteita on vielä, sähköbusseilla on potentiaalia muuttaa matkustajaliikennettä tulevaisuudessa.

Yhdessä kohti kestävämpää tulevaisuutta!

Yutong T15E

Lähteet:

Autoalan tilastokeskus
https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokanta_kayttovoimittain/linja-autokanta_kayttovoimittain

Traficom
https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/uutena-ensirekisteroidyt-ja-kaytettyna-maahantuodut-linja-autot-kayttovoimajakauma?toggle=L%C3%A4hteet%20ja%20lis%C3%A4tiedot

Takaisin

Liity mukaan jo tänään

SUudet asiakkaat odottavat! Meillä on 181 avointa tarjouspyyntöä odottamassa tarjoustasi.

LIITY MUKAAN