Suomen valmismatkalaki uudistui heinäkuussa 2018. Muutoksia tuli sekä sisältöön, lain soveltamiseen että termistöön. Ennen valmismatkalakina tunnettu laki on nyt nimeltään laki matkapalveluyhdistelmästä.
Uudistuksen myötä laki ulottuu nyt myös niihin matkapalveluyhdistelmiin, jotka asiakas itse kokoaa verkkosivuilta vaikka palvelutarjoajina olisi useita eri yrityksiä ja vaikka asiakas siirtyy yhden palveluntarjoajan sivuilta tekemään toisen palveluntarjoajan kanssa kauppaa, ns. Click through -pakettina. Click trough -paketeissa laki koskee kokonaisuuksia, jos oston yhteydessä on käytetty toisiinsa kytkettyjä verkkokauppoja ja asiakkaan tiedot siirtyvät osittain tai kokonaan palveluntarjoajalta toiselle. Ratkaisevaa lain soveltamisen osalta on se, että toista matkailupalvelua koskeva sopimus tehdään vuorokauden (24h) sisällä ensimmäisen matkapalveluoston vahvistamisen jälkeen. Edellä mainitussa tilanteissa ensimmäisen matkapalvelun myynyt yritys on aina matkanjärjestäjän vastuussa.
Uudistunut laki rajoittuu kuitenkin tiedonantovelvoitteisiin sekä maksukyvyttömyysvakuuden hankintaan yhdistetyssä matkajärjestelyn kokoamisessa avustaneeseen yritykseen. Muiden matkanjärjestäjän velvollisuuksien osalta vältytään, mikäli nämä kaksi kohtaa ovat kunnossa.
Matkanjärjestäjän vastuussa olevan yrityksen tiedonantovelvoitteisiin lukeutuvat tieto siitä, että (1) matkapakettiin liittyvät oikeudet eivät siirry matkapaketin myötä asiakkaalle, tieto siitä, että (2) jokainen palveluntarjoaja vastaa omasta tuotteestaan ja (3) asiakkaalla on suojana yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskeva maksukyvyttömyyssuoja. Tiedonanto tulee tehdä ensisijaisesti vakiotietolomakkeella.
Maksukyvyttömyyssuojavakuuden kokoluokka määrittyy yrityskohtaisesti matkapalveluyhdistelmien myynnin osuudesta liikevaihdosta. Vakuusmaksujen suuruuksia mukautetaan vastaamaan muuttunutta liikevaihto-osuutta yrityksen ilmoituksen pohjalta.
Lakia ei sovelleta alle vuorokauden kestäviin matkoihin, joihin ei sisälly yöpymistä. Ehtona matkapaketin syntymiselle tai yhdistetyn matkajärjestelyn syntymiselle on, että asiakas hankkii kaksi (tai useamman) samaan ajankohtaan ja lomaan kohdistuvaa matkapalvelua ja lisäpalvelu käsittää merkittävän osuuden kokonaisuudesta. Esimerkkejä lisäpalvelusta ovat mm. tapahtumaliput, opastetut kierrokset, spa-hoidot, kuljetus, majoitus tai kulkuneuvon vuokraus. Laissa katsotaan, että palvelu on merkittävä osuus kokonaisuudesta mikäli se on sellaisena asiakkaalle viestitty ja/tai sen arvo on vähintään 25% kokonaisuudesta.
Olennainen muutos on myös matkanjärjestäjän velvollisuus ilmoittaa aiemmin määrittämättömän ajan sijaan matkan peruuntumisesta viimeistään (matkan pituudesta riippuen) 20pv - 48 h ennen matkan alkua. Lisäksi aiemmin yksin matkanjärjestäjän oikeutena ollut virheen korjaus matkassa on siirtynyt myös asiakkaan oikeudeksi, jolloin asiakas on oikeutettu osaltaan virheen korjauksesta aiheutuneiden kustannusten korvaukseen. Uuden lain myötä asiakkaalla on oikeus saada jo aiemmin olleiden oikeuksien (virheiden korjaus, oikeus hinnanalennukseen ja sopimuspurkaukseen) lisäksi hyvitystä matkanautinnon menettämisestä tapauksissa, joissa hän esimerkiksi itse sairastuu kokonaisuuteen kuuluneen merkittävän toimitusvirheen vuoksi (esim. ruokamyrkytys).
Laki uudisti myös asiakkaan peruutusoikeuden. Vanhasta laista poiketen, nyt asiakkaalla on oikeus perua matkapakettisopimus ilman eriteltyä ja ilmoitettua syytä. Vastaavasti matkanjärjestäjällä on tässä kohtaa oikeus veloittaa peruutusmaksu, joka perustuu yritykselle matkan peruuntumisesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Peruutusmaksun suuruus on siis suurella osalla yrityksiä noussut lakimuutoksen myötä. Sama käytänne koskee myös asiakkaan omaa tai läheisen vakavaa sairastumista. Näin ollen matkavakuutusten rooli on korostunut uudistuneen lain myötä.
Asiakkaalla on kuitenkin myös jatkossa oikeus perua kuluitta matkapakettisopimus mikäli asiakkaalla on perusteet olettaa, ettei matka toteudu tilatun mukaisesti. Tällaisiin tilanteisiin voivat johtaa mm. kohteessa vallitsevat yllättävät ja poikkeukselliset olosuhteet, jotka estävät matkan toteutumisen ostohetkellä kuvatun mukaisesti. Myös tuntuvat hinnankorotukset matkapaketissa (yli 8%) muodostavat oikeuden sopimuspurkuun.
Lähde ja lisätietoa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto www.kkv.fi
SUudet asiakkaat odottavat! Meillä on 186 avointa tarjouspyyntöä odottamassa tarjoustasi.